Forhold til anden planlægning

Afsnittet "Forhold til anden planlægning" beskriver den kommuneplanlægning, som er nødvendig for at gennemføre en detailplanlægning for erhvervsområdet samt øvrige hensyn, som helhedsplanen skal overholde.

Kommuneplanlægningen gennemføres i Tillæg 2021-20 til Kommuneplan 2021-2033. Tillægget kan læses her.

Øvrige hensyn er:

  • Nationale interesser i kommuneplanen.
  • Planlægning omkring risikovirksomheder.
  • Natur 200 og bilag IV arter.
  • Anden relevant planlægning.
  • Politikker og strategier.

     

Tillæg 2021-20 til Kommuneplan 2021-2033

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år. Kommuneplanen fastlægger en hovedstruktur, retningslinjer og rammer for byens udvikling. Hovedstrukturen ser kommunens udvikling i et bredt perspektiv og frem mod 2050.

Et notat om lokalisering af et erhvervsområde til transport- og logistikvirksomheder og et teknisk anlæg til genbrugsplads peger på området vest for E-45 som det bedst egnede ud fra en bred betragtning på landskab, natur, adgangsforhold og miljø.

Hovedstruktur

Kommuneplanlægningen tænder det lange lys – og sætter fokus på, hvordan der med en langsigtet planlægning skabes de bedste fysiske rammer for en kommune, der bliver ved med at være attraktiv for vækst.

Business Region Aarhus arbejder for vækst i hele Danmark og for øget national og international gennemslagskraft via samarbejder og ambassadører. For at målrette planlægningen sættes der fokus på kommunens erhvervsprofil som en del af det store billede.

Retningslinjer 

Byvæksten skal ske indefra og ud. Byernes vækst vil derfor, i videst muligt omfang, ske i tilknytning til eksisterende byområder. For at begrænse inddragelsen af areal i det åbne land, må der ikke inddrages et større areal til byudvikling i kommuneplanlægningen, end der er behov for i den 12-årige kommuneplanperiode. Derfor sker der en omfordeling af den eksisterende rummelighed i erhvervsområder. 

Udlæg af nye rammer betyder, at kortbilaget justeres i retningslinje 6 Teknisk anlæg med et nyt udlæg. Nye anvendelser betyder, at kortbilaget justeres i retningslinje 8.3 Støjbelastede arealer for så vidt angår støjudbredelseskortet.

Rammer

Følgende nye rammer udlægges: 33ER06, 33ER07, 33ER08 og 33TE01.

33RE06 udlægges til større rekreativt område og naturområde. Området kan ikke bebygges.

33ER07 udlægges til erhvervsformål til transport og logistikerhverv. Bebyggelsesprocenten fastlægges til 70 % og bygningshøjden til maks. 14 meter. 

Der kan derudover ikke planlægges for yderligere risikovirksomheder indenfor rammeområdet eller etableres følsom anvendelse i form af boliger, kontorer og lignende.

33ER08 udlægges til erhvervsformål til transport og logistikerhverv. Bebyggelsesprocenten fastlægges til 70 % og bygningshøjden til maks. 14 meter.

Da planområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv, kan der ikke etableres nye boliger eller anden forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger og lignende) inden for konsekvensområdet. Der kan derudover ikke planlægges for yderligere risikovirksomheder inden for rammeområdet. 

33TE01 udlægges til Teknisk anlæg til genbrugsplads. Bebyggelsesprocenten fastlægges til 50 % og bygningshøjden til maks. 8,5 meter.

Erhvervsområdet danner overgang mellem byen og det åbne land, hvorfor bygningshøjden er på maks. 14 meter i erhvervsområderne og på maks. 8,5 meter for genbrugsstationen.

Da planområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv, kan der ikke etableres nye boliger eller anden forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger og lignende) inden for konsekvensområdet. Der kan derudover ikke planlægges for yderligere risikovirksomheder inden for rammeområder.